lørdag 22. oktober 2011

Prosjekt kjøkkenhage

Slik så prosjekt kjøkkenhage ut høsten 2011


Arealet har ligget under tykk svart fiberduk i 3 år og nå er det klart 
for dyrking av blomster og grønnsaker. Jeg har en tendens til å
tenke veldig stort når prosjekt anlegges, så ble jeg enig med meg selv
om at jeg måtte plante  noe  som både fungerte som levegg for
 plantene og som en avgrensning av prosjektet. Jeg plantet derfor 
prydbusker  mot øst og vest i høst. Til sommeren skal jeg plante
 flere mot sør. Jeg har meldt meg på kurs i grønnsakdyrkening som
starter opp 6.mars. Det blir spennende  å møte andre grønnsakdyrkere
og høre om deres planer




     Dette er  Matsøtmispel. Den er plantet mot vest og
kan bli 2-3 meter høy.


 


Mot øst plantet jeg Aronia melanocarpa Moskva E. Svartsurbær på norsk.
Mine russiske venner får hver sin busk  oppkalt etter seg.
 
 
De ser litt pjuskete ut i dag, og det blir spennende å se om de har overlevd
den kalde vinteren med lite snø.





PLAN FOR GRØNNSAKHAGEN
I de grønne feltene skal det dyrkes grønnsaker og blomster i kasser.
Mellom plantekassene  lar vi fiberduken ligge og fyller grus oppå.
Det gjør forhåpentligvis ugressjobben enklere. De grønne rundingene
er prydbusker. Det store grønne feltet til høyre er beregnet til poteter,
jordbær og bærbusker. Det er tegnet inn en paviljong i grønnsakhagen,
men den har foreløpig ikke prioritet. Det blir spennende om vi klarer å få dette
til å fungere i praksis 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar