torsdag 19. april 2012

Oppal -suksessfaktorer?

Jo mer jeg lærer om grønnsakdyrking, jo mer sikker blir jeg på at jeg har hatt mye flaks med det jeg har dyrket tidligere. Den gang kjøpte jeg grønnsakplanter av en lokal gartner  og jeg hadde derfor ikke behov for kunnskap om oppal av planter. Den muligheten har jeg ikke lenger, og til neste år må jeg finne en god løsning på den saken. I år får jeg grønnsakplanter fra prosjektet som jeg deltar i. Grønnsakplanter er kresne og har individuelle behov. Jeg har totalt mistet oversikten, men har heldigvis forelesningsnotater som jeg kan å bla i når noe går galt. Jeg er et utålmodig menneske når jeg holder på med noe som jeg synes er artig, og da raser jeg fort fram - uten å lese! Det medfører stadig nye erfaringer.

For å skaffe meg erfaring med oppal, har jeg i år sådd både purre, persille, grønnkål og ruccola og alt spirer, men så melder problemene seg med temperatur og lys. På 5. kursdag  lærte jeg at jeg har sådd noe for seint og noe fjorten dager for TIDLIG!!. Noen planter har lang oppalstid og andre har kort. Heldigvis har jeg laget meg ei dagbok hvor jeg skriver ned hva jeg gjør, slik at eventuelle tabber ikke skal gjenta seg til neste år. Grønnsakdyrking er et enormt kunnskapsområde, og noe må nødvendigvis gå galt når man er nybegynner.



Hagedagboka.

Prosjektleder Inger har laget en såplan for Troms. Den skal jeg ramme inn og henge på veggen! Jeg hadde fått den tidligere, men det var glemt da jeg begynte å så!


Grønnsakplantene stiller store krav til riktig temperatur og nok lys  for å vokse seg kraftig og unngå strekningsvekst. De skal ha det varmt om natta og lavere temperatur om dagen. Her i huset har vi det omvendt! What to do,what to do??
Jeg har forhandlet meg til en samlokalisering av mine grønnsakplanter sammen med Werner sin motorsykkel i  MC bua og persillen og purren måtte ut i bua for å teste løsningen.

Det blei for varmt inne om dagen, og lufting er vanskelig for det er kaldt ute selv om sola skinner fra en skyfri himmel.




Det er fortsatt mye vinter her nord og tininga går seint for nå er det klarvær og nattefrost.




Det er kanskje ikke for seint å lage et vekstrom i en en av bodene i kjelleren? I følge prosjektleder Inger er det ikke nødvendig med varme i rommet dersom man har nok lys. Lysrørene gir tilstrekkelig varme forutsatt at de henger ca en halv meter over plantene.


Litt rydding, ei hylle på potetbingen, noen lysrør og kanskje ei frostvakt og vekstrommet er klart.
Det blir ikke plass til så mange planter, men vi får gjøre det beste ut av situasjonen for det finnes ikke andre rom som har bedre temperaturforhold.



Grønnkålen spirer flott

Ruccola. Den kunne jeg ventet med for den kan man så direkte!!Nå blir det mye prikling!

Drivhuset må ryddes, men først må snøen forsvinne.


Slik ser det ut i dag på 69 grader nord.

Ha en fin dag.

4 kommentarer:

  1. Så mange fine bilder! Jeg synes det er vanskelig med grønnsaker også, men fikk teken på det i min gamle leilighet. Nå som vi er i Norge hvor det er kaldere, og vi har annet hus med annen tempratur osv. har det gått litt så som så:) Heldigvis er det fortsatt vår og det som har gått galt kan sås omigjen:) ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja,det er bare å prøve seg fram-og det er jo lurt å bare så litt frø om gangen. Det er jo feilene man lærer av.

      Slett
  2. Så flink du er!...og en lærer for hvert år:)
    Smart med den sålista:)
    Lykke til..gleder meg til å følge med på utviklingen:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha. Dettte er gøy og tabbekvota er stor.

      Slett