lørdag 21. juli 2012

I Rita sin hage

Rita sin hage var den andre hagen hagelaget besøkte 8.juli. Her var det et mangfold av planter og en gavmild hageelsker. Jeg kom hjem med en stor plastpose med stauder. Hun hadde mange hvite stauder og det er mangelvare i min hage. Rita får det meste til å spire og vokse og hun har mange sjeldne stauder. Hennes hage viser at det er mulig å dyrke sjeldenheter her nord hvor sommertemperaturen hittil i år knapt har presset seg over 12 grader de to siste månedene.Hun sår både kjøpte frø og frø fra egen hage. Vi spurte om når og hvordan hun sår frøene. Svaret er enkelt og greit: "Når de kommer med posten". Bli med en liten tur i Rita sin hage. Hvis du har lyst på en lengre tur, kan du besøke hennes hage på



Hvite småhjerter




Oddrun kryper tett på denne



en nydelig miniutgave av løytnantshjerte



Blå valmuesøster trivdes overalt i Rita sin hage


Hukommelsessvikten slår til igjen!
Det er litt flaut for jeg har den flere steder i egen hage!


Hvitveis. Det ble en liten plante til min hage også.


Nydelig valmue



Frodig


Rosa gudeblom


Blålilla valmuesøster

De neste bildene har jeg lånt fra Rita og hun har bidratt med latinen.

Castilleja.
Denne har Rita sådd selv for et par år siden. I år blomstret den for første gang.


Rosa Geumen


Corydalis pseudobarbisephala. Fantastisk blåfarge.





Cypripedium flavum.
I år dukket den opp under en Hosta. I flg Rita blomstrer den  ikke hvert år.
Den er særdeles vakker.



 

 

2 kommentarer:

  1. Her var det masse flotte blomster! Skulle gjerne visst navnet på den med de hvite blomstene. Den likte jeg veldig godt. Er det en primula eller cortusa?
    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja visst er det Curtosa!!Takk,Mariann:)

      Slett