søndag 2. desember 2012

Vi forbereder våren !

Jeg gleder meg allerede til neste år. 
Det blir flere kurs i regi av prosjekt Grønns(m)ak og jeg skal være med.


Det er vinter i kjøkkenhagen.


Allerede i januar må jeg bestemme  meg for hvilke kål sorter
 og andre grønnsaker jeg skal dyrke.
Dette er årets utvalg av kål planter. Det ble en suksess.


Slik så det ut i slutten av juni. Ca 70 løpemeter med kål.


Kål plantene trivdes under fiberduken som økte sommertemperaturen med 4-5 grader
Vi andre hadde det surt og kaldt i juli. Dette bildet er tatt ca 15.juli.



Til vinteren blir det kurs i opp al av kål planter og andre vekster. 
Jeg vil gjerne prøve det ut i praksis under veiledning. 
I 2014 er vi på egen hånd og da er det godt å ha noen erfaringer.




Sist vinter prøvde jeg å ale opp planter i en kjellerbod.
Det gikk fint med persille, vårløk og purre, men kål hadde andre behov.
Det skal jeg lære mer om til neste år.


Situasjonen i drivhuset i juni. Fiberduk og panelovnen på fullt.


Vi får også kurs i dyrking og bruk av urter. Det blir spennende.


Ønsker alle ei koselig og fin adventstid.








2 kommentarer:

  1. Podziwiam Cię za takie Twoją cierpliwość i umiejętność przy sadzeniu warzyw w tak zimnym klimacie i przy tak krótkim lecie. Pozdrawiam.
    Jeg beundrer deg for din tålmodighet og evne til planting av grønnsaker i en slik et kaldt klima og med så kort sommer. Hilsen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er spennende å dyrke grønnsaker i de arktiske områder. Med gode hjelpemidler og kunnskap, er det utrolig hva som vokser her nord

      Slett