fredag 1. februar 2013

Borsjtsj - борщ

Det er ikke ofte vi får tak i fersk rødbete på mitt hjemsted. Ved juletider dukket det imidlertid opp økologiske rødbeter fra en gård i Vestfold på vår matvarebutikk. Det ble bestemt der og da at nå var det på tide å lage borsjtsj. Det er en fantastisk god russisk suppe som vi ofte fikk servert hos våre russiske venner i en periode hvor Werner arbeidet i Russland, og jeg reiste på besøk.

I alt styret med juleforberedelsene, ble posen med rødbeter glemt. Den dukket imidlertid opp sent i går kveld da jeg tok en tur til kjellerboden som skal fungere som vekstrom til våren.

Slik så rødbetene ut, klar til blomstring.



Jeg  tok bort bladene og satte de på kok en times tid.

Neste dag hadde jeg ferdig kokte rødbeter til  morra juicen.
Juicemaskinen fikk problemer med å lage saft av rødbetene,
 men jeg kjørte etter med noen epler og en grapefrukt og fikk en deilig juice.
Litt fersk ingefær smaker også godt i juicen.


Lekker farge. Leppene var nydelig røde hele dagen!


Borsjtsj er i utgangspunktet en kraftig kjøttsuppe med masse grønnsaker i.

Min russiske kokebok på engelsk ble til god hjelp for dette hadde jeg ikke gjort før!

Man lager kjøttbuljong av suppekjøtt, fjerner bein og skjærer kjøttet i små biter.
Jeg jukset litt og brukte buljongterninger. Hjemmelagde kjøttboller erstattet kjøttet.

De tradisjonelle grønnsakene i borsjtsj er rødbeter, kål, poteter, løk og gulerøtter.
Kålen strimles, poteten grovrives, løken hakkes og gulrøttene kuttes i skiver.
Kål, løk og gulerøtter freses i olje i en stor tykkbunnet kjele uten å bli brunet.
Så tilsettes buljong og kjøttbiter, revne poteter, presset hvitløk, laurbærblad, salt og pepper.
Suppen småkokes i ca 20 minutter før man river rødbetene og tilsetter dem. 
Suppen kokes opp på nytt.

Borsjtsj stammer opprinnelig fra Ukraina.

I den ekte ukrainske borsjtsj skal det være så mye grønnsaker  at en spiseskje  skal 
kunne stå rett opp uten å falle.


 Ekte vare !


Suppen serveres rykende varm med en rømmeklatt .


Russerne serverer brød til supper, gjerne rugbrød.



Suppeskjeier i mange varianter


Det ble russisk stemning i heimen i dag,
 og tid for å minnes gode opplevelser i et
fantastisk land med flotte mennesker.

1 kommentar:

  1. Бенте, спасибо, вам! за то тепло, с которым вы рассказываете о моей стране. Я храню ваши письма в электронной почте:))

    SvarSlett