søndag 17. februar 2013

Trallala....

Sola skinner. Det er kaldt ute og nå er det på tide å så staudefrø. Noen sier jeg er seint ute, men jeg prøver allikevel.  I år blir det å utforske flere metoder som jeg har lest meg opp på her i blogglandia og på facebooksiden Hagen i Nord -Norge.
De første frøene skal ut i kulden og graves ned i snøen. Det har jeg ikke gjort før så det blir spennende.
I år har jeg handlet frø hos  Impecta, et svensk frøfirma med en flott katalog. Det var vanskelig å begrense innkjøpet, men jeg vet av erfaring at det lett blir for mange planter hvis man lykkes med oppalet.

På hagevandringer sommeren 2012 oppdaget jeg mange stauder som var helt ny for meg . 2012 var mitt første hagevandringsår og det var nyttig. De staudene jeg sår nå er etter inspirasjon fra hager på Senja og Ole Olsen sin hage i Balsfjord. Først ut er:

Stormhattt
 Aconitum septentrionale 

Dette er en slektning til den tradisjonelle blå stormhatt.
Den er vakker hvitgrønn.
Høyde ca 80 cm og vokser i store tuer. 


Dette er et bilde av Stormhatt  fra Ole Olsen sin hage i Balsfjord.
Han er en trollmann med stauder og trær,og dit skal jeg på besøk. i sommer.


Akeleie Nora Barlow

Da jeg så denne akeleien, ble jeg forelsket. 
Den er utrolig vakker med sine flerdoble blomster.
I følge Impecta er det en gammel staude.


Pseudofumaria lutea


Jeg liker de gule staudene som blir store tuer.
Denne blir bare 30 cm høy og passer fint i steinbed, 
men i flg Impecta klarer den seg best i sone 4-5.
Jeg er nok i sone 6-7, så vi får se om den vil trives på 69 grader nord.


Malva moschata Alba


Mitt staudebed er preget av gule og rosa stauder med islett av blått.
Det er behov for flere hvite stauder. Dette er en hvit type Malva.
 Jeg har en rosa type og den var lett å ale opp. Håper denne er like villig.


Actaea 

Bilder fra Gro sin hage.
Dette er en dekorativ plante og Gro delte villig frø.
Nå har jeg sådd både røde og hvite Trollbærplanter





Allium Cernum


Dette er en løkplante som står i min hage.
Den kom sent i fjor, men blomstret lenge. 
Det ble derfor få frø, men nok til et forsøk
Denne stauden  er spiselig på samme måte som gressløk.


Da er frøene sådd og klar for litt avkjøling i en kjellerbod et par dager før det bærer ut i snøen.

Flere frø skal såes i morgen, men da på en annen måte.

Ha en fortsatt fin helg.











4 kommentarer:

  1. Så staudefrø er veldig spennende Bente:)
    Jeg har høstsådd div.staudefrø for første gang og er veldig spent nå til våren å se hvordan det hat gått.
    Lykkes en blir det jo masse planter..om det ikke går koster det ingenting:)
    Jeg har sådd cobea idag,men det blir vel en ukes tid til før jeg setter igang med flere:))

    SvarSlett
    Svar
    1. Det burde jo gå bra for det er jo slik naturen ordner såing.

      Slett
  2. Flotte planter du har sådd. Nå blir det spennende til våren/sommeren om de spirer. Håper du lykkes!
    Ha en fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig kommentar. jeg er også spent på om dette fungerer. Det er ennå kaldt her nord, men med mildvær underveis er prosjektet usikkert.

      Slett