mandag 11. mars 2013

Dill og gravlaks

Dill  har jeg et positivt forhold til. Den er en hardfør, ettårig plante som kan bli 60 cm høy. Dill sås direkte også på 69 grader nord. Sår man den flere ganger, får man mye fersk dill. Dens opprinnelse er Midt-Østen og Øst-Asia. Planten har en sterk aroma og brukes mye til fiskeretter, dressing og sylting av grønnsaker. Bladene kan både tørkes og fryses.Frøene brukes også. Te av dill frø virker søvndyssende. Tygg frø for frisk ånde.




Jeg er vokst opp med en far som var en lidenskapelig laksefisker, og som fikk mye laks. Det var laks til middag hele sommeren og min mor visste ikke sin arme råd for å få ungene til å spise all fisken som han kom hjem med. I min barndom fantes det ikke frysere i private hjem og mødrene måtte være oppfinnsomme. Lakseburgere var vanlig hos oss allerede på 60-tallet. Gravlaksen kom derimot seinere, men da ble det behov for mye dill. Da jeg tidlig ble interessert i grønnsakdyrking, ble det jeg som fikk oppgaven med å skaffe pappa fersk dill. Det ble derfor en periode dyrket dill både i krukker og spann. Jeg har også dyrket den på friland her nord, og det gikk veldig bra. Nå har jeg  kjøpt dill frø og er klar for en ny laksesesong. Type Mammut er god for nord-norske forhold.


Det lukter dill av frøposen



Dill ble tidligere brukt som et avslappende middel. Et preparat laget av frøene kunne gis til små barn som søvndyssende middel.  Dill kommer fra det saksiske ord "dilla" som betyr å bysse.

Min far var ikke bare en ivrig laksefisker, han var også flink til å tilberede fisk.Jeg har fått innføring både i hvordan jeg røyker laks i et hjemmelaget røykeri, og graving av laks. Å røyke laks er en langsom og vanskelig prosess. Man må være tilstede hele tiden og passe varmen slik at det bare blir røyk og ikke for varmt. Kokt, røkt laks er uspiselig. Det var en kjedelig jobb, men greit å lære.

Da er gravlaks enklere å lage og her får dere pappa si oppskrift. Men husk, det må være vill laks/ Atlanterhavslaks. Oppdrettslaks blir for feit. Får du tak i middels stor sei, kan den graves på samme måte som laks.

Gravlaks
Laksen fileteres og alle bein fjernes. Ha litt grov hav salt i bunnen av ei avlang ildfast form ( den må ikke være ildfast, men ikke bruk metallform). Legg en filet med skinnsida ned på saltet. Lag ei blanding av vanlig salt og sukker i forholdet 2:1. Strø et jevnt lag med sukker og salt på kjøttsida. Masse fersk dill oppå. Har man ikke fersk dill, går det fint med tørket dill. Legg neste filetside med kjøttsida ned på fileten i forma.. Tykk side mot tynn side.( "ainføttes"). Legg et press på fisken og sett den kaldt. Etter 12 timer snues fisken. Legg presset tilbake på fisken. Etter nye 12 timer skylles filetene for salt og sukker og serveres med eggerøre,sennepssaus og hjemmelaget potet pure.


Gravlakssaus
2 ss søt sennep
1 ss sukker
1 ss 7 % edikk 
1 dl rapsolje
salt,pepper
5-6 ss hakket dill



Storfiskeren



Nybegynneren. 
Fluefiske er mentalhygiene.







4 kommentarer:

  1. Dill er godt å spise når de står i grønnsakshagen og utrolig godt til gravlaks. Dill er også så flott i blomsterbedet. Anne

    SvarSlett
  2. Så interessant innlegg. Dill sår jeg hver sommer, men jeg har aldri brukt frøene til te. Spennende, det må prøves ut!
    Morsomt å lese om din barndoms gravlaks også:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, dill er en spennende urt og så lukter den så godt og gir en beroligende følelse.

      Slett