tirsdag 23. april 2013

Flere sommerplanter

I dag har jeg sådd de siste frøene.

Det ble to sorter fløyelsblomst. 
En vanlig  lav hagefløyelsblomst og en lakrisfløyelsblomst



Lakrisfløyelsesblomst har duft og smak av estragon.
Både blomst og blader kan anvendes fersk eller tørket som krydder og til te.
Opprinnelsesland er Mexico og Guatemala.
Den dyrkes som ettårig urt hos oss.



I 2012 plantet jeg fløyelsblomst sammen med kepaløk.
Jeg vet ikke om det har betydning mht skadedyr,
men det gir et fargerikt inntrykk i kjøkkenhagen.
.

Jeg liker sibirsk valmue og forkultiverer noen frø.
De kan såes direkte, men jeg har lyst på litt tidlig blomstring.
Resten av frøene skal strøs utover et nytt staudebed sammen med kornblomst

Sibirsk valmue i Botanisk hage i Tromsø.

Da er det bare å vente på spiring og prikling.

Ha en fin dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar