søndag 7. april 2013

Vårtegn # 4 - rapport fra vekstrommet.

Endelig har det sluttet å snø, og det er en plussgrad ute. Det er imidlertid  ikke antydning til vår i nord. En meter snø skal først tine bort. Inne gror det imidlertid som bare det. Jeg sådde purre 3.mars og den vokser fint i vekstrommet hvor jeg i år har fått god kontroll på både dag og natt temperatur. Den skal prikles i dag.


Purren har lang oppalstid. Ettersom vi sjelden kan plante ut grønnsaker, stauder og sommerplanter før ca midt i juni ,blir såtidspunktet her nord senere enn lenger sør i landet. Det er imidlertid vanskelig å vente, og som regel sår jeg for tidlig og får plassproblemer når sommerplantene spirer i mai. I dag sådde jeg vårløk, persille og oregano.

Spiring skjer fort med undervarme fra varmekabler.Om ei uke vil
det være mange små planter i begrene.



Noen gamle frø av kinesisk riddersporer fra
 Aspegrens hage i Jakobstad, Finland ble sådd samtidig med purren.
De klarer seg fint i vekstrommet og skal  prikles.


Kinesisk riddersporen blir bare 50 cm høy.


Stevia er et eksperiment.
 Den spirte etter tre dager på varmekablene på badet. 
 Stevia vil ikke overleve en nord-norsk sommer utendørs,
men i drivhus kan den bli stor. 


Den dyrkes  mest som en kuriositet,
og så var det litt spennende om  frøene i det hele tatt ville spirte.



Tomatplantene er en gave. Jeg hadde ikke tenkt å dyrke tomater i år.
Erfaringa fra i fjor var heller dårlig,
men man takker ikke nei til slike gaver.


Her kan du lese mer om vårtegn på andre blogger




19 kommentarer:

  1. Ja, purre sår jeg også i januar. De trenger lang oppalstid, ja. Selv her synes jeg det er vanskelig å få noen størrelse på de. Men det er uansett moro med egendyrket purre. God søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Purren ble ikke sotr i fjor, men da hadde vi en kald sommer. Vårløken som jeg ikke høstet før i oktober var like stor som purren.

      Slett
  2. Så flott den kinesiske riddersporen var. Artig å ha Stevia planter. Jeg overvintrer min inne. Den ser ikke så bra ut hver vår, men klar for utplanting i god jord :-). Fine og kraftige planter du har! Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  3. Så masse du har sådd, blir helt imponert.
    Fine vårtegn inne da :)

    Ha en flott kveld!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

      Slett
  4. Ja, foreløpig må vi hovedsaklig satse på vårtegn og spirer innendørs, selv her i sør. Her går det skikkelige snøbyger i dag, og har gjort det siden i går kveld. Det var snøfritt fra før, og heldigvis tiner det igjen ganske raskt. Tenker det meste forsvinner hvis solen kommer i morgen. Men det er fremdeles mye tele i jorden og kuldegrader om nettene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har undersøkte teledybden på internett. I vårt område går den 80 cm dyp. Det blir nok sein vår i år og utplanting kan neppe skje før rundt St. Hans.

      Slett
  5. Blir spennende og følge spiringen videre. Tror jeg må besøke hagen din i år :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du er hjertelig velkommen, Lill-Kristin.Jeg sådde mange luftløker i høst som jeg fikk fra deg. Det blir spennende om de "spirer".

      Slett
  6. Sådde purre for første gang i år bare for moro skyld,de er nesten like stor som dine :o) Og den riddersporen var det ei fin farge på.
    Ha ei fin uke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Purren er ikke vanskelig i oppal, men den ble ikke kraftigere enn vårløken i fjor. Kald sommer.

      Slett
  7. Jeg skal prøve å så for første gang i år. Har tenkt å så timian og salvia. Hadde planer å begynne på fredag, men ingen plantejord i butikker:-(

    SvarSlett
  8. Det er spennende å lage egne planter. I år blir det bare oregano hos meg på grunn av plassproblemer.

    SvarSlett
  9. Så mye spennende du har sådd! Flott:)
    Riddersporen hadde en fantastisk blåfarge.
    Artig med stevia, håper den gir fin søtning i tekoppen din.
    Ha en flott uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. Ja det blir spennende både med Steviaplantene og riddersporene.

      Slett
  10. Så fint planterom du har og så mye spennende du har sådd!
    Ha en fin uke!

    SvarSlett