fredag 3. mai 2013

Humlesurr - Zzzzz - Zzzzz


Bloggen Hage med tjeld har utfordret meg til å delta på  Anne på Moseplassen  sin humlebloggaksjon.

Humla er en truet art og bestanden av enkelte humlearter har gått sterkt tilbake. Med denne bloggaksjonen kan vi sette fokus på nytteverdien av humla, og tiltak som kan bidra til at den ikke forsvinner.Det er bekymringsfullt at humlabestanden er synkende for den er så viktig for pollineringen. Mange planter setter bare frø dersom den får besøk av en insektpollinator. Humla gjør denne jobben, og lønna er nektar som humla bruker som energi. Pollen (proteinet) gjør det mulig for humledronninga å legge egg og fore opp nye avkom.

Hva kan vi så gjøre for å begrense denne uheldige utviklingen.?

Et google søk ga mye ny kunnskap. Humla er sårbar overfor endringer i naturen og humlebestanden lar seg lett påvirke av endringer i landbruk, skogbruk og  hagebruk. Stort utbyggingspress i sentrale strøk kan også være ei utfordring for ulike humle arter. Effektivt skogbruk reduserer mengden av blåbær og tyttebær og de planteartene som humlene er avhengig av. Sprøyting og brenning av veikanter dreper også mange humler og ødelegger deres muligheter til å finne boplasser.

En hage uten humle blir triste greier og  jeg skal bidra med det jeg kan i min hage.Først og fremst innebærer  det å unngå bruk av sprøytemidler på skadedyr. ( jeg bruker ikke sprøytemidler, men det er godt å minne seg selv på at det er skadelig for insektene også, ikke bare menneskene)

Jeg synes det er morsomt å observere humlene og fotografere dem. De er "sosiale insekter" og bryr seg sjelden om at jeg jobber i staudebedet, mens de gjør sin jobb. Jeg har ikke lagt merke til om de foretrekker enkelte stauder foran andre. Jeg har nok allerede mange av de blomstene som de liker for jeg har mange humler i mitt staudebed. Til sommeren blir det nok mere fokus på humla og kanskje flere spennende bilder.


Den setter pris på kuleprimula


På tur inn i en hageballblom


Storkenebb er en favoritt


Sibirsk valmue er ikke dumt det heller

En humlehistorie:
Et år hadde vi et humlebol i et nedløp fra takrenna like ved inngangsdøra vår. Når vi kom hjem fra jobb, kom humla opp fra bolet sitt og "summet oss velkommen hjem". Det var utrolig hyggelig med  dette humlebolet, og jeg fikk et positivt forhold til humla den sommeren. Vi samarbeider godt i staudebedet,og den godtar at jeg er ganske så nærgående med fotoapparatet.


Her på wikipedia finner du mye interessant informasjon om humla.


Nå vil jeg utfordre Lill Kristin på http://gronndor.blogspot.no/ til å lage et innlegg om humla!

5 kommentarer:

  1. Kjempefint innlegg Bente :D Så flott at du er med og blogger om humla! Koselige bilder var det goså, flira litt av at den vandrer inn i ballblomen, hu er ikke mørkeredd hu humla, kryper gjerne inn i blomstens armer ;)

    Jeg ser at du ikke har lagt deg til i lenkesamlingen i utfordringen, så da gjør jeg det for deg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Fint at du ordnet det med lenking. Jeg glemte det.Takk for hyggelig kommentar

      Slett
  2. Så fint innlegg! Flotte bilder!

    SvarSlett
  3. kjempeflott innlegg og bilder:-) har selv en go del humlevennelige blomster rundt oss å har den siste tiden fått innblikk i faren humlen har!
    så her har jeg latt naturlige blomster få vokse fritt rundt blomsterbedene + øket antallet med valmuer ol.

    SvarSlett