lørdag 27. juli 2013

Min Steviaplante

Jeg sådde frø av Stevia i mars i år.
 Det var bare 10-15  frø i posen og de fleste spirte.
Jeg sådde Stevia mest fordi det var spennende, ikke for nytten.



Steviafrøene ble sådd oppå fuktet jord og vermiculite.
De skal ikke dekkes med jord og må stå lyst og varmt
under spireprosessen.
Jeg plasserte  de på varmekablene på baderommet.


Etter  4 dager spirte frøene. Da ble de flyttet til vekstrommet.
Jeg hadde ingen anelse om hva jeg skulle bruke alle plantene til.
Derfor beholdt jeg bare en plante og ga de andre bort i gave.


Her er min steviaplante i dag.

Den har stått i drivhuset siden slutten av april. Drivhuset var isolert med bobleplast og ny vifte ble montert. Den står fortsatt i drivhuset og er bare ute i anledning fotograferingen. Den er nå ca en halv meter høy. En periode var den lang og hengslete, men så fikk jeg et tips om å toppe den og da ble den kraftigere. Jeg kunne sikkert laget mange planter av stiklingene, men det er utsatt til et annet år.

Stevia  er en  plante fra Paraguay og tilhører krysantemum-familien. Den er et naturlig søtningsmiddel som har vært brukt i lang tid og urbefolkningen i Sør-Amerika har benyttet steviaplanten i århundrer for å søte drikkene sine. Nå skal jeg tørke den og lage mitt eget kalorifattige sukker. Det naturlige stevivapulveret er grønt, mens det raffinerte som vi kjøper, er hvitt. Det blir kanskje litt pussig med grønt sukker på grøten, men det er i allefall sunt. 


















2 kommentarer:

  1. Den har jeg hørt om. Har vel ikke vært lov å selge stevia før, men nå er det lov. Gleder meg til å se hvordan det går med ditt grønne sukker. Kanskje noe å satse på neste sesong.

    Ha en søt dag!

    Brita

    SvarSlett
  2. Spennende å høre om stevia! God helg!

    SvarSlett