torsdag 19. september 2013

Litt nytt fra kjøkkenhagen

Til tross for store kålmøllangrep i år, ble det en del grønnsaker.
Kålplanter som overlevde kålmøllens herjinger, ble store.

Romanesko.
En krysning mellom blomkål og broccoli


Blomkål i høstsol


Grønnkålen ble veldig fin i september.
Bladene som ble angrepet av kålmøll, ble plukket bort og grønnkålen
vokste seg stor og fin.


Blomkål og romanesko er forvellet



Purren skal få stå litt til. Den tåler godt ei frostnatt.



Sukkerertene er  stor og smaker godt.
De er klar for høsting.
.

Bondebønnene er også blitt store.
Jeg har aldri laget noe av bondebønner, men de smakte godt rå.


Jeg har sådd meg bort på persille.
Nå skal jeg imidlertid lage urtesalt av grønnsaker,
 løk og urter fra kjøkkenhagen.
Da får jeg bruk for persillen, løpstikke og bladpersille.
Jeg  har ingen erfaring med å lage urtesalt, så det blir spennende.


Jeg har begynt å eksperimentere med urter i gele og oljer
Det blir et blogginnlegg om det etterhvert.
Dette er produkter fra Sør-Senja kjøpt på Bondens marked













8 kommentarer:

  1. Så flotte grønnsaker du har dyrket. Tenk å hente slike fine eksemplarer rett fra hagen! For en luksus :)

    SvarSlett
  2. Så flotte grønnsaker... de ser helt perfekte ut!
    Tenker de smaker like godt som de ser ut!
    Lykke til med urtesaltet!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det ble et bedre grønnsakår enn forventet.

      Slett
  3. Kjempe flotte grønnsaker, blomkålen ble kjempebra! God høst :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja,blomkålen ble en overraskelse i år. Tidligere i sommer trodde jeg kålmøllen hadde ødelagt den.

      Slett
  4. Stående ovationer! Vilken fin skörd!!

    Trevlig helg!
    /Ruben

    SvarSlett