søndag 6. april 2014

Mine gule stauder



Når jeg syr lappeteknikk, er gode kontraster viktig for helhetsinntrykket. Sånn er det også i staudebedet. Gult og orange er farger som gir liv til en quilt og de får også et staudebed til å gløde. En kjent amerikansk quilter sa en gang at "Ten fabrics do not make a quilt, but hundreds do". Stor variasjon og mange stauder er min ide for et godt staudebed for mitt øye. Jeg blander mange farger sammen og synes de gule er nødvendig for å skape liv i bedene.


Sibirske valmuer får spre seg fritt hos meg. 
Når det blir for mange av dem flyttes de til en oppsamlingsplass.
Håpet er å lage en miniutgave av et staudebed i  verdens
nordligste botanisk hage i Tromsø



Et hav av sibirske valmuer i Botanisk hage i Tromsø.
Sammen med blåklokker og krypeiner er det gulorange bedet et syn.


Gul blomkarse sammen med salaten
setter farge til den grønne kjøkkenhagen


Ballblom har en rød og en rosa nabo. 



Daglilje sammen med rødlilla strandkattehale



Fredløs



Bergknapp




Gult og orange i alle valører på syrommet.




Gult og rosa er lekkert.


Vinteren har klort seg fast i nord, men inne skaper jeg vår.
Purre og vårløk vokser godt.. Persillen spirer og krydderurter ble sådd i går.

Ha ei fin uke.

9 kommentarer:

  1. Ja..der sa du det! Gule og orange farger gir fin glød og kontrast både i bed og på stoffer:)
    Flott den botaniske hagen i Tromsø!
    Fin ny uke:)

    SvarSlett
  2. Jeg er så enig, så enig med deg. Godt å ha noen vitaminer som gir energi og fargeprakt i hagen. Mange fine sorter du har. Jeg har laget et eget flammebed hos meg til ære for de sterke fargene:) Nydelig bilde fra Botanisk hage. Lilla gjør seg virkelig sammen med det skarpe.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har brukt litt tid på å komme ut av "komfortsonen" mht farger, men nå er jeg tryggere på at det meste blir ok.

      Slett
  3. Hei Bente :) Så flotte bilder fra Botanisk hage. Gult og orange var flott sammen, både i bed og lappeteppe. Nydelig teppe du har laget! Fint og inspirerende innlegg :) Ønsker deg en fin ny uke!

    SvarSlett
  4. Takk for så flotte ideer til samplantinger (bruker å lagre dem på datamaskinen og bruker når jeg planlegger sammensetning). Botanisk hage i Tromsø står høyt på ønskelisten min. Håper jeg skal besøke den i august hvis min eldste gutt får plass på høyskolen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Botanisk hage i Tromsø er en fantastisk opplevelse. Du har virkelig noe å se fram til selv om mye er avblomstret i august. Du får sikkert mange nye ideer til skråninga di.

      Slett
  5. Kjempefine farger, både på blomster og på teppene :-)) Orange og gult er jo flotte farger!

    SvarSlett