torsdag 7. august 2014

Squash

I år har jeg  dyrket squash for første gang og resultatet er overveldende.

Jeg laget en komposthaug i en av mine plantekasser i fjor høst og fylte på med  jord i vår.
Squash elsker kompost og må ha mye vann.

Med maisplast oppå jorda, ble det nok gunstige forhold for plantene som
virkelig har levert.


29.mai var squashplantene i god vekst i drivhuset

De ble plantet ut  i en godværsperiode i begynnelsen av juni.
Så kom kulde og snø og jeg fryktet det verste.
Men fiberduk kompenserte for lave temperaturer og plantene overlevde.

Jeg overraskes stadig over hvor livskraftig mange planter er, og hvor mye 
vær de tåler her nord. Tørke og høye temperaturer er et større problem
enn kulde og regn.


5.juli var den gule squashen i god vekst



1.august



I dag høstet jeg flere store squash







1 kilo!!

Jeg har bare fire planter, men de leverer mer enn  vi klarer å bruke.

Det blir litt godsaker på slekt og venner.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar