fredag 21. august 2015

Neslesommerfuglen


I år vrimler det av neslesommerfugler i hagen.



En hagevenn fortalte at hos henne fikk brennesla være i fred !!

Hun ville ha neslesommerfugelen i sin hage.

Jeg synes også sommerfugler er fint i hagen
 og jeg registrer at de er vakre,
men  jeg husker aldri navnet på de.

Da denne  hårete sommerfugelen dukket opp nå i august,
blei jeg nysgjerrig og kontaktet hagevennen.

Det er en neslesommerfugl!! og de er mange!!




Jeg synes det er artig å vite noe om de som bruker hagen min 
og søkte hjelp hos wikipedia.

Det latinske navnet er Nymphalis urticae.

Neslesommerfuglen tilhører dagsommerfuglene og er en av de mest vanlige sommerfuglene i Norge.
Den overvintrende generasjonen flyr om våren. Den nye generasjonen klekkes i slutten av juli og flyr om sensommeren og høsten. Det er med andre ord nyklekte sommerfugler som er på farta i hagen min. Det vrimler av dem og de er sosial. Liker å bli fotografert og stikker ikke av når jeg nærmer meg med kamera.

Neslesommerfuglen overvintrer som voksen i uthus, garasjer og på loft i hus. Den tåler noen kuldegrader. Straks vårsola varmer er den på vingene.Neslesommerfuglen flyr på solrike steder i hager og enger. Tidlig om våren legger de sommerfuglene som har overvintret, egg på nesleplanten
( brennesla) straks den begynner å spire. Larvene lever på nesleplanten. Når tiden er kommet for å gå inn i puppestadiet, kryper den ned fra planten og prøver å finne et sted å være som puppe. Den velger ofte et stivt strå eller en gren, men like gjerne en bergvegg eller en mur. Puppestadiet varer bare noen uker.



Dette er larvene.  Det er greit å vite hvordan de ser ut.
Da blir de spart! 

Larvebilde fra wikipedia



Nydelig !



Slik ser den ut på undersiden.


Skal man ha sommerfugler i hagen, må man legge forholdene til rette.

Jeg har fjernet brennesle med hard hånd og fortjener ikke å ha så mange neslesommerfugler i min hage. Brennesla får imidlertid vokse vilt på naboeiendommen,og det er bra for både meg og neslesommerfuglen.

Ønsker alle ei god helg.

2 kommentarer:

  1. Prøver for tredje gang, vet ikke hva jeg gjør feil. Kanskje det er dårlig dekning her jeg sitter. Sommerfugler er søte. Jeg har sommerfuglbusker som tiltrekker dem, men de er vel ikke herdige så langt nordover. Tagetes er spennende. Jeg har prøvd glanstagetes/mexicansk estragon for første gang i år. Skal prøve å overvintre inne. På samme måte som pelargonia.
    Hilsen ingeborg fra fruhaldshage.blogspot.com

    SvarSlett
    Svar
    1. På grunn av mye søppelpost en periode, har jeg endret innstillingene slik at jeg må godkjenne kommentarer før de publiseres. Jeg synes sommerfuglbusken er nydelig, men den er nok ikke herdig hos meg . Jeg bor i sone 7-8 og satser stort sett på planter som klarer en nord- norsk vinterdag. Takk for besøket.

      Slett