torsdag 14. juli 2016

Så gikk det bra allikevel !!

I dag var det både vind og regn og jeg tok sjansen på å ta av fiberduken i kålåkeren. Det har vært store svermer av kålmøll i ukesvis, men i dag så jeg ingen. Under duken var det heller ingen kålmøll, men mange flotte kålplanter uten kålmøllangrep. Litt sneglegnag her og der, men ellers perfekt.





Jeg gjorde noen observasjoner under årets kålmøllinvasjon som jeg vil ta med meg til neste år.
Kålen i denne åkeren blei planta ut før den store invasjonen. Jeg fikk ikke plass til alle kålplantene og ei krukke med ruccola som skulle deles opp og plantes ut. Disse blei stående et tilfeldig sted i kjøkkenhagen og fungerte som lokkemat. Kålmøllen oppholdt seg ved ruccolakrukka heile tida. Det virket ikke som den var interessert i grønnkålen og knutekålen som var under fiberduken. Ruccola ser ut til å være meir populær hos kålmøllen. Et år hadde jeg nepe og reddikk som kålmøllen ødela fullstendig. Den var ikke interessert i knutekålen under fiberduken før jeg fjernet restene av nepeplanter og redikken. Da slo den til og gnagde knutekålbladene til spindelvev. Til neste år skal jeg plante kålmøllens favoritter i ei krukke eller to.. Ruccola, redikk og kinakål. Det blir spennende å se om dette kan fungere eller om det er tilfeldig at det gikk så bra i år. 

2 kommentarer:

  1. Så smart! Dette skal jeg jammen prøve neste år, for jeg har fått kålmøll på kålplantene mine desverre. Takk for gode råd, og ha en fin sommerkveld :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er viktig at fiberduken er tett ved bakken. Jeg graver den ned på ene langsiden og legger godt med stein på de sidene hvor jeg må ta av duken når jeg skal luke.

      Slett