onsdag 28. juni 2017

No kan kålmøllen bare komme!!

Det er kaldt i nord, men kålen vokser og klarer lave temperaturer godt.



I dag har jeg ettergjødslet og luket.

Fiberduken er på plass, og nå venter jeg bare på bedre temperaturer. Jeg plantet ut kålen  tidlig i juni da vi hadde noen dager med høye temperaturer. Med fjorårets kålmøllinvasjonen friskt i minne, var det viktig  å få kålplantene i jord og under fiberduk så tidlig som mulig. På bakgrunn av erfaringene i fjor, har jeg også sådd ruccola til kålmøllen. Jeg oppdaget ved en tilfeldighet at kålmøllen foretrakk ruccola foran andre kålplanter, og i år får han sin egen ruccolakrukke!! Det er ruccola nok til en hær med kålmøll!!






I år har jeg hatt litt mange prosjekt på timeplanen. Noen blir det ikke noe av i år og overføres til neste år. Bokashiprosjektet har imidlertid prioritet og så langt har kompostering med bokashi  vært vellykket.  Nå gjenstår å ta jorda i bruk. Jeg har fått tak i flere pallekarmer og skal eksperimentere litt med diverse salatfrø , redikk og sukkererter i bokashijord. Jeg skal også bruke en dobbel pallekarm til jordfabrikk. Det blir spennende om jordfabrikk ute vil fungere når vi har så lave temperaturer. Jordfabrikk innendørs fungerer godt og  i den første jordfabrikken er nesten alt matavfallet omdannet.



Jeg trenger litt bedre vær for å klargjøre neste trinn i bokashiprosessen.

Bokashikompostering gir ikke bare jord, men næringsrikt bokashivann som tappes ut av bokashibøtta jevnlig. Den spes ut med vann ( 1 dl pr 10 liter) og kan brukes på planter i krukker og bed. Min praktakeleie har helt klart nyttigjort seg bokashivannet for den har aldri før vært så stor og blomstret  så mye som i år.








7 kommentarer:

  1. Tusen takk for gode råd mot kålmøllen. Håper ikke den blir like plagsom som i fjor. Nydelig Akeleie! Ha en super dag Bente :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kålmøllen kom ikke!! Den kommer som regel med vinder sørøst fra, men vi har hatt lite av det i sommer.Kald nordavind og vått vestavær gir oss fred for kålmøllen, men ingen sommer.

      Slett
  2. Du er skikkelig lur. Har også hage i nord, Målselv, kålplantene ble til møllen i fjor.... rukkola et godt tips. Håpe at det snart blir sommervarme!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hyggelig at du stakk innom. Kålmøllen har uteblitt. Det har også sommeren.

      Slett
  3. Godt at snøen er borte hos dere. Får håpe at vi ikke får en sånn invasjon av kålmøll som i fjor.
    Ha en fin helg, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  4. Hei. Jeg ser at det skjer ting i hagen din. Spennende å lese om bokashikompostering. Nydelig akeleie!

    SvarSlett